Tentang Blog

My photo
Bantah sekeras-kerasnya keputusan Prof Dr. Mohd Fauzi Ramlan untuk merobohkan Kolej Mohamad Rashid. Kami bantah bukan dek kerana kami ingin menegakkan benang yang basah, kami bantah kerana kebajikan kami bakal terabai. Blog ini diwujudkan adalah untuk menyebarkan maklumat kepada seluruh warga kampus Universiti Putra Malaysia dan masyarakat serta Alumni KMR. Ini bukan provokasi tapi sesuatu kronologi yang benar dan pasti. Diharapkan agar yang membaca benar-benar faham mengenai perasan pelajar KMR dan serba sedikit dapat mengetahui sejauhmana kebajikan pelajar terabai.

Friday 8 April 2011

Situasi Awal Perancangan Mengenai KMR

Satu memorandum yang dibuat oleh MANTAN Presiden 2008/2009  pada ketika itu memohon supaya Pihak Pengurusan UPM menyelamatkan KMR dengan menyelenggara Sistem Pempaipan, sistem pendawaian dan keselamatan pelajar. Niat baik ini disokong pelbagai pihak kerana dapat memudahkan kerja mereka.

Setelah itu, satu mesyuarat diadakan pada pertengahan Mei 2010 antara mereka yang terlibat ialah Ketua Bahagian Hal Ehwal Pelajar, Wakil Unit Pembangunan dan Aset, Pengurus KMR, Presiden MTM 10/11, Naib Presiden III MTM dan wakil MPP bagi membincangkan proses penempatan pelajar KMR. Persoalannya, mengapa pelajar diwajibkan pindah ke kolej lain?Sedangkan KTP & KTDI tidak pun dipindahkan ke kolej lain semasa kolej memperbaiki sistem pendawaian. Adakah keputusan ini bergantung kepada kebijaksanaan Pengurus kolej??. Hasil perbincangan mesyuarat seperti berikut:

1. Pelajar KMR akan ditempatkan di Kolej Serumpun selama satu semester.
2. Proses baik taraf akan bermula pada Julai 2010. 
3. Proses naik taraf melibatkan Tingkap, Pintu, Sistem Pempaipan, Sistem Pendawaian, Toilet dan Cat.
4. Tender akan dipecahkan kepada 5 bahagian, ini bermakna 1 blok 1 tender.Kononnya akan cepat siap.



Maka, satu persetujuan telah dicapai. 

Kerja-kerja menaik taraf dinanti oleh semua warga kolej. Tetapi malangnya, sehingga pertengahan Ogos masih belum ada apa-apa tindakan bahkan rancangan untuk KMR masih tiada. Tidak puas hati dengan perkara ini, Presiden terus berjumpa dengan Timbalan Naib Canselor HEPA(Prof. Mohd Fauzi) untuk mendapatkan kepastian. Dukacita dimaklumkan, hasil perbincangan pada bulan MEI lepas ditolak oleh Naib Censelor(Tan Sri Pro. Nik Mustapha) dengan alasan KMR terlalu uzur dan tidak economical untuk dibuat renovation. Persoalannya mengapa diarahkan supaya kolej dikosongkan sebelum mendapat kelulusan dari Naib Canselor?

Perpindahan merupakan satu perkara yang sia-sia

Walauibagaimanapun, satu desakan dibuat bagi memastikan KMR dinaik taraf seperti yang dijanjikan. Memorandum kedua dibuat sebagai satu desakan supaya KMR dinaik taraf secepat mungkin. Setelah berulang-alik ke Bahagian Hal Ehwal Pelajar. Didapati adalah sangat mustahil KMR dapat disiapkan dalam satu semester. Kerana terdapat beberapa perkara yang menjadi kekangan seperti :

1. Proses perbincangan akan dilakukan semula dari peringkat awal.
2. Jangka masa pengeluaran tender dan kerja-kerja dimulakan.(setelah tender dikeluarkan,kontraktor pula mengambil masa untuk menyediakan satu laporan)
3. Naib Canselor secara lisan menyatakan KMR tidak akan siap pada semester akan datang.
Oleh itu apabila dicongak, kerja naik taraf mungkin dapat disiapkan dalam masa 2 tahun.

Perjumpaan kali ketiga bersama TNC HEPA mengambil keputusan pelajar akan ditempatkan semula di KMR kemudian akan diikuti dengan proses naik taraf atau penyelenggaraan yang diminta. Mari kita fikirkan bersama, dalam keadaan manakah tindakan akan cepat diambil, semasa KMR berpenghuni ataupun kosong. Jika difikirkan, tindakan akan cepat diambil semasa KMR berpenghuni, ini adalah kerana pihak pengurusan universiti akan mengambil berat dengan keselamatan pelajar. Bayangkan pula jika KMR tidak berpenghuni, sampai bila tindakan akan diambil???

Jadi MTM sebulat suara bersama-sama Pihak Pengurusan KMR mengambil keputusan memohon supaya pelajar KMR ditempatkan semula di kolej yang disayangi. Setelah mengambil kira permasalahan yang dihadapi oleh MTM dan juga pelajar KMR.

Perjumpaan  warga kolej telah dibuat, majoriti(hampir kesemuanya) bersetuju ingin berpindah semula ke KMR pada semester hadapan. Tanpa disedari Allah permudahkan urusan. Semuanya bersetuju berpindah semula ke KMR.

Moga penerangan ini jelas kepada mereka yang kekurangan maklumat mengenai ini.

No comments:

Post a Comment